En varm dag i Trosa.

I dag tyckte vi att vi var värda att åka till Trosa för att titta på båtar, gå in i Marsipanstugan, äta en regäl glass men först och främst äta på den Asiatiska eller Tai resaurangen i Trosa.  Dom hade tio rätter med salladsbord för Lunshpris.
Men när vi kommer fram där så är det stängt!!!!!!!!!!!!! Va, det var ju så extra att äta där , tyckte vi.  Men det blev kalla handen.  Det var på gång en ny restaurang,     Vi fick gå till ett annat ställe och det var gott där med ,men inte det vi hade längtat efter.    Sen blev det en siesta och ett bad vid havet.  Tänk så särskilt skönt det känns när man får det lite salta vattnet över sig, underbart.

Det har varit en mycket varm men trevlig helg med Vinthundtävlingen och utfodringen till alla anmälda hussar och mattar.
Med en underbar hjälp av både familjen och vänner så klarade vi detta i år igen.

Jag fick en fråga om ifall alla avtal såg lika ut.?     Det gör dom absolut inte.   Det finns rekomendationer , men ändå så ser avtalen olika ut.  Alla kommuner jobbar på sitt sett.  Det finns komunsociala  enheter som hinner , orkar och har förmågan att jobba proffsigt, sen finns det dom som varken hinner , orkar eller har förmågan att kunna göra bra avtal som gagnar både den placerade och den familjen som tar emot en placering. Och det finns konsuleddstödda verksamheter som är privata som jobbar proffsigt. Och det finns tydligen privat företag som jobbar oproffetionellt.

Det har jag nu fått erfara.

Ja, man försöker att ställa upp på att placeringar ska ha det så bra det går att ge dom, och de flesta tycker man ju väldigt mycket om även med de vuxna.   Men vem är det sen får stå i skiten i slutänden om det inte blir så bra som man velat???

Jag har några gånger funderat på varför man gör detta jobb.  Man är ifråga satt hela tiden?.  Ändå säger dom att dom litar på oss?????

Nä,e . Det går inte ihop.   Den som litar på det jag gör efter 14år med både vuxna och några barn. Den ställer inte upp och ner på vardagen både för mej och de placerade.

Idag är det mycket lugnt, inga möten, ingen som ifråga sätter. 
Men när det gäller AVTAL så har jag fått lärt mej av  ILSE Vetter, som tyvärr är död. Hon var juridiskt utbildad och mycket kunnig i gällande barn ärenden.  Att ett avtal är något där man kan skriva in allt det man kommer överens om.    Men det vet jag att alla vill inte det.  Men det kan vara särskilt bra ifall den man kom överens med slutar.

Nu börjar ögonen bli trötta.  Natti natti hälsar Yvonne på Vreta.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Yvonne!

Jag har haft förmånen att träffa Ilse, en underbar och mycket klok kvinna.

Jag har varit i Stockholm, åkte tåg, när vi åkte förbi Flen tänkte jag på dig, bor du i närheten av Flen!?

Kram

2009-07-04 @ 14:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0