Söndag.

Hallå!     Jag hade skrivit jätte mycket och helt plötsligt så försvann hela sidan.  Jag vet inte om man måste vara klar inom en viss tid eller kanske något med strömmen här.  Ja, ja, jag tackade för kritiken av Anna. Det är kul när någon resgerar.
Jag orkar inte skriva om allt jag skrev om stavning och cirklar, Men jag har haft en lugn vecka och detblir en mer fullspäckad vecka nu,  Det värsta är att besiktiga bilen. Att man ska besiktiga oss som familj är ingenting. Självfallet kommet jag att ha det nystädat, Men sen är vi som vi är, och det är ju vad det ev. barnet ska leva i . Förmodligen så får vi återigen gå igenom en utredning, det ska ju göras för varje placering igentligen, för att kunna matcha oss med den tilltänkta om det stämmer.  Men allt detta har vi gjort flera gånger och brukar bara vara trevligt.  Jag har flera kontakter på gång samtidig. Men hoppas på att det blir en konsulterande placering den här gången, eller att den soc. som ska placera har stor erfarenhet och vet vad som behövs och att dom inte är för ekonomiskt pressade vid en placering . För då har dom inte möjlighet att se till vad som är bäst för den placerade och för familjehemmet. för att kunna ge det som behövs.  Det är detta jag är så trött på.   Vid en konsulterande placering så har dom inbakat eller förhandlat om vad som ska ingå i placeringens ekonomi. Men när förvaltningen placerar själva, är det bara snålhet och indragningar som soc. ass. har att jobba med. Jag tror att våran kommun är extrem när det gäller att inte placera i familjehem. jag hör ju åt vilket håll det bär eftersom jag sitter med i Socielnämnden. Socialnämnden har tagit beslut om andra prövningar, men det var innan jag km med i nämnden. Dessutom så är jag den ända av oss som har erfarenhet av familjehem och placeringar, vad jag förstår på resonemanget.  Vi som är aktiva inom familjehemsvård, både som hem , kontakt, jour eller i föreningar . Vi vet ju vad det finns för behov, vi vet vad det är för placeringar och vad det fodras av oss soc. för att klara av det idag.    Nu vet jag att det finns många med mej som tar emot vuxna också, men ni som inte gör det.!!!!
Jag skulle gradera det som att ta emot vuxna missbrukare, är mycket lättare än att ta emot barn eller förälder med barn.  För mej är vuxenplaceringar eller förälder med barn mitt jobb.  Att ta emot en tonåring i vårt hus, är för oss mer en känsla att vi tar in någon mer på riktigt i vår familj. Det räknar inte jag som mitt jobb, det är mer att familjen ställer upp tillsammans. Men självklart ställer familjen upp även för de vuxna, men inte i samma utsträckning. Där försöker jag att ta den största stöten .   För det mesta är det väldigt trevligt med de vuxna placeringarna  Ibland blir vi den familj som dom alldrig eller på länge inte haft.  Och många har vi ju kontakt med efteråt.
Nu ska vi fika. Sköt om er resten av dagen. Ladda för arbets eller vardag imorgon.  Familjehem!!! kontakta gärna mej på mail eller skriv en kommentar med mail adress så jag kan kontakta dej. Hälsningar Yvonne på Vreta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0