fredag kväll.

Ja nu är det snart mörkt.  och vi har ätit en god räksmörgås med kokt ägg och en smörgås med något som vi tycker mycket om, Kaviar och lök blandning.  När jag vispar grädden till semlorna så blir det ju lite över. Då hackar jag ner en halv lök och en halv tub Svennes kaviar. Det blir så gott på en rostad smörgås.

Och jag får bannor av Anna för att jag stavar dåligt, jag vet men jag är tacksam för att ni ser det.  Så är det skj judet har jag problem med. Och det brukar bli att jag gissar efter att ha känt på ordet lite. Men jag kan också se att det ofta är fel bokstäver, när jag läser igenom. det är för att jag slarvar när jag trycker på tangenterna. Om jag orkar så läser jag igenom och ändrar. Men som ni ser så blir det inte alltid så.  Men jag gillar att du Anna och en kompis Annika ser och ger tips.

Innan Folke och jag åt var vi ner till Stjärnhov och hämtade hem bilen. Den gick bra, men jag kände inte felet innan heller.
Det var spindelled som var glapp. Men tydligen inte så mycket för det har jag haft förut . Då har det varit så illa så jag har känt det själv när jag kört bilen. Grejat men inte betalt. Det fick jag göra nästa vecka när jag är i Stjärnhov. Det är lite lättsamt när man är känd på orten.  Det som blir negativt av att vara engagerad i en liten ort som Stjärnhov, det kan jag skaka av mej och står för det jag gör och det jag säger.  Därför har jag nog lättast att umgås med människor som är uppriktiga och raka. 

Det är bland det första jag säger vid en vuxenplacering; det jag uppskattar mest är ärlighet.  Det spelar ingen roll om det gått tokigt, om det är ett återfall eller om det gäller något som mina vuxna missbrukare har gjort, så är det bättre att säga som det är och kunna reda ut situationen. Jag ser inte ner på en missbrukare som får ett återfall. Men jag skulle bli förbannad om det har hänt och den personen förnekar det.  Och det har hänt, men bar med vuxna tjejer, inte vad jag kan komma ihåg att någon av killarna har jugit ( stavade jag rätt nu??)
Nä dom två som under alla år kommit tillbaks påverkade,  till och med hade med sig, det har varit tjejer . Den ena kallade placerarna för Stockholms värsting 32 år. Hon var riktigt förstörd, men var som alla andra en mycket fin tjej när suget inte slog till. Den andra var samma som jag född- 55. Sjuk och mycket förstörd. Båda fick polisen ta bort härifrån. Men dom nekade in i det sista. Den tjejen är nu död.   Två av 20st det tycker jag inte är så farligt. Dessutom så är det en typ av människa som jag alldrig skulle ta emot igen så länge jag har barn bor hemma. Det har alldrig varit till skada för något barn här. Men det skulle kunna bli. Man lär sig med åren. Förhoppningsvis.

Jag var på en föreläsning som hette kärleken till drogerna, och det har jag sett mer än en gång.
Den 32 åriga tjejen var tyvärr mamma, barnet togs direkt efter födelsen.  Jag var med till hennes son som var i ett familjehem, då hade hon varit drog fri så pass länge och det fungerade bättre och bättre här hos oss.  jag hade satt vissa ultimatum och gett henne lite tips hur hon skulle kunna vara med sin son om han ville.  När vi åkte hem var hon så glad,  så bra hade hon alldrig förut känt när hon träffat honom, sa hon. Dagen efter var hon hel punchig, drogad,  då hade hon haft med sig hit efter permissionen som hon varit på under helgen.  men väntat tills hon träffat sin son.
Adjöss med henne.  Då lärde jag mej att soc. måste först säga upp platsen för att polisen ska hämta den placerade.
Det tog tre timmar innan polisen kom och då hade jag jagat henne i minst en timme för hon hade stoppat upp något i slidan. Det framkom.  Jag lät henne inte ens vara ensam på toa. Polisen gjorde samma som jag när dom kom.
Vi släppte henne inte ur sikte, polisen och jag.  Tillslut fick dom ut henne i bilen, men eftersom vi hittade en amfetamin spruta i hennes byxor så tog dom henne till polisstationen som misstänkt för innehav av narkotika.   Hon ringde en gång och ville att jag skulle sätta in hennes pengar, det gjorde jag och sen ringde hon och sa att det var förlite, men jag sa åt henne att jag satte in alla dina pengar för jag skulle inte vilja ha det som är ditt.

Anna du var orolig att jag hade för mycket för mej. Tack.   Jag har varit på väg in i väggen, det var år 2000. jag tror inte att jag heller är helt ok. sen dess.   För mej blev glömskan den värsta, okoncentrerad, och jag kom inte ihåg från den ena dörren till den andra. Skulle jag åka och handla eller gjöra två saker samtidigt vid en bilresa. Ja, då fick jag ringa till Folke och fråga vad jag skulle göra.     Detta har jag fått träna mycket på och känner inte att jag är helt ok.
De året hade vi haft 6 barn i vårt lilla hus,  Ingvar Eriksson ifrån Nykvarn eldade upp fyra hus runt vår gård,  Jag satt ordförande i Hem Och Skola, och i Familjehemsföreningen Sörmlands län. Jag glömde bort möten, ochdet värsta var när jag glömde hämta min son som var på ungdom kväll.  jag fick avsäga mej det mesta och bara försöka ta det lugnt.

Men jag tror att det låter mer än det är idag.  Jag tror att det kan låta mer bara för att jag skriver en del av vad jag gör.
Då kan det låta mycket ibland, men vissa dagar bara latar jag mej, men tack för att du bryr dej. Och du får gärna skriva om dina upplevelser, gärna i kommentar, eller så bara till min E- mail.   [email protected]  Det tycker jag skulle vara intressant.  Men om DU vill så skriv gärna som kommentar.

Nu ska vi se om jag kan sluta skriva.   Kram ifrån Yvonne på Vreta.

Är det något kul på TV ikväll??   Jag ska väl umgås lite med min man nu.  Han sa att vi skulle få en SAN FRANSISKO drink. Den är så god.   Det blir nästan alldrig mer än en drink, men den är dessto godare.

Sköt om er hela helgen, kanske hinner jag skriva något innan 70 års festen i morgon.

Kommentarer
Postat av: SOFFY

Hah okej (:

2009-02-28 @ 14:27:56
URL: http://schwarz.blogg.se/
Postat av: Anonym

Min Kära Yvonne!

Du verkar vara en kul tjej, det där med bränderna skrev du väl om i FR? Men hur det gick sen fick vi väl inte veta. Men fick de tag på pyromanen?

Just nu håller jag mig till att skriva kommentarer.

Vad tycker du om styrelsen för FR? Jag tycker att förra styrelsen var ett bla ha, alltså rena skämtet. Men jag är ju inte med i FR långre så jag behöver inte bry mig.

Ha det riktigt gott och sköt om dig.

Kram

2009-02-28 @ 18:13:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0