Tyvärr var det en vecka sen sist.

Jag har haft min mamma hos oss några dagar så den lilla extra tid som man skulle vilja ha ibland försvann snabbt. Men det är inte så ofta hon är här så det är OK.

Idag har det inte varit något badväder. Visserligen var det varmt ett tag men sen blev det målningt igen och då var det inte så varmt. Men jag har varit med Carro i Gnesta så vi fick lite gjort. Sen åkte vi hem och jag lagade fläskpannkaka.
Jag skrav att vi inte äter pannkaka så ofta, men nu blir det en gång i veckan om detta fortsätter.

Ja, snart är semestrerna över och Sverige börjar fungera igen. De sociala myndigheterna ska väl snart vara på plats, men nej. Inte än. Dom delar upp veckorna under juli augusti.

Men i morgon ska jag jaga några med blåslampa, sen ska jag ringa Viking Line för att boka biljett när Scotts spelar på Cinderella.  Då blir det jag som åker med Carro och hennes kompis så Folke får vara hemma och ta hand om rulliansen.

Jag skulle ha velat åka Birka Cruice när Larz Kristerz spelar i september, den båten känns mer bekant, men medlen tillåter inte för mycket utsvävningar.

Men det blir nog Birka en annan gång.

Kräftskiva, kräftskiva och kräftskiva, mmmmmm, vad gott och vad trevligt. Jag skulle nog alldrig kunna äta mej less på kräfter, räkor eller krabba.  Det är så underbart gott att få slafsa och surpla i sej dessa godingar med mycket dillsmak. Men visst är det väldigt ojämt hur kräftorna smakar. Om alla kräftor skulle smaka som de färska som vi köpte på Malma Marken, då vore det fulländat.   Men det finns många olika inkokningar.

När vi haft turen att få köpa okokta och kokat själv, ja, då är det väldigt speciellt gott, utom det året som dom blev för salta.
Men bara det är mycket krondill.
Kräftan är ju enligt gammalt augusti fiske, sen kommer vi till september då finns krabban, som är så underbart god.

Krabba med min hemmagjorda gravlaxsåsen, det är så gott så. Jag brukar försöka hålla koll när dom är nyframlagda.
Då kan man hitta några som har en storlek som passar oss. Då äter man bara en halva för sen är man mätt.

Det blev mycket skaldjur, men det är det godaste jag vet, och även våra barn är stor ätare på dom.

Däremot så skulle jag inte ens en gång vilja smaka på kokta musslor som man suger ur ifrån skalet. Och surzi det kan jag också vara utan.

Men nu är det bäst att gå till sängs för att orka med familjen imorgon bitti.

Larz Kristerz i E-tuna torsdag vid å festen.

SCOTTS ifrån Grönan på lördag, då ska Carro vara där med olika skyltar, sommarkrysset.

Kram ifrån Yvonne på Vreta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0